Wednesday, March 14, 2012

Himmah : Di Mana Mencari Ketenangan ?


Kita semua berhajat kepada ketenangan. Kadang-kadang seharian disibukkan dengan pekerjaan, pelajaran dan sebagainya, maka ketenangan adalah ubat kepada semua kekalutan yang telah kita hadapi sepanjang hari.

Tetapi, bagaimanakah mendapatkan ketenangan?

Ada orang mencari ketenangan dengan dengan berhibur di disko-disko dan di kelab malam. Ada orang mencari ketenangan dengan dadah.

Disangkanya dengan dadah, mampu memberi ketenangan hakiki kepada dia.
Bahkan, kalau kita perhatikan, bagaimanakah ‘mat saleh’ dan ‘minah saleh’ mendapatkan ketenangan untuk diri mereka?

Mereka akan mencari dan menjelajah hutan-hutan yang ada pokok-pokok hijau. Kenapa?
Kerana di situ, mereka dapatkan ketenangan yang mereka hajati. Jauh dari hiruk-pikuk kesibukan dunia, serta jauh dari segala kesibukan pekerjaan dan kehidupan.


KETENANGAN YANG SEBENAR, DI MANAKAH?
Mereka yang mencari ketenangan dari alam, berjumpakah mereka dengan apa yang mereka inginkan?

Mereka yang mencari ketenangan dari sudut negatif, melalui dadah dan kelab-kelab hiburan, adakah bertemu dengan apa yang mereka mahukan?

Ya. Memang mereka akan bertemu ketenangan.

Tetapi, itu adalah ketenangan yang sementara sahaja.

Mereka keluar dari hiruk-pikuk kesibukan, untuk mendapatkan ketenangan buat seketika. Nanti, mereka akan kembali semula ke tempat yang penuh dengan kekalutan dan kesibukan itu, dan akan berhadapan semula dengan semua itu.

Maka, ketika itu, berhasilkah ketenangan yang mereka dapatkan dari semua tempat-tempat itu?
Tidak. Waktu itu, ketenangan yang mereka dapatkan sewaktu di tempat-tempat begitu sudah tidak mampu menenangkan mereka lagi ketika mereka dilanda keserabutan dan kekalutan di tempat-tempat kerja dan belajar mereka.

Lalu, di manakah kita akan dapatkan ketenangan yang hakiki?


HANYA DENGAN MENGINGATI ALLAH, HATI AKAN MENJADI TENANG
Tidak perlu pergi jauh. Ketenangan sebenarnya sudah ada terlalu begitu dekat dengan kita. Di manakah?

Renunglah firman Allah s.w.t. :

“Hanya dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang.”[Ar-Ra’d : 28]

Ketenangan hakiki itu sebenarnya ada pada Allah s.w.t. Dan Allah itu, terlalu hampir dengan kita. Bahkan, terlalu hampirnya Allah s.w.t. sehingga digambarkan dalam satu lagi firman-Nya :

“Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.”[Qaf : 16]

Maka, kenapa kita mencari ketenangan dari selain Dia? Alam ini dan segala isinya, bukankah semuanya itu adalah ciptaan dari Allah s.w.t.

Lalu, kenapa kita perlu mencari ketenangan dari makhluk-Nya ketika Dia sendiri mampu untuk menenangkan dan membahagiakan kita?


KAJIAN SAINTIFIK BAHKAN TELAH MEMBUKTIKAN
Kalau kita masih ingat, ada satu kajian sains pernah dilakukan suatu ketika dahulu terhadap kesan bacaan di mulut kita kepada zarah-zarah dalam air.

Dilakukan perbandingan antara dua bacaan terhadap air yang sama jenisnya. Orang yang pertama adalah orang Islam membacakan ayat kursi, ayat yang ada nama Allah pada air itu. Manakala orang kedua adalah orang Cina yang membacakan mantera-manteranya pada air itu.

Setelah dikaji, didapati air yang dibacakan dengan ayat kursi tadi itu, zarah-zarahnya berubah menjadi bentuk sepeti batu permata yang begitu cantik dan bersinar. Tetapi, air yang dibacakan dengan mantera-mantera itu tadi, zarah-zarahnya berubah menjadi begitu hodoh sekali.

Maka, di sini kita dapat melihat kesannya, bahawa kalau dengan mengingati Allah sahaja sudah cukup untuk membuatkan hati air itu berubah molekulnya menjadi cantik, maka hati kita lebih lagilah daripada itu.

Kita mencari ketenangan selain Dia, sebenarnya bukan menambah tenang pada hati kita, bahkan kita sebenarnya telah menambahkan lagi keserabutan pada jiwa kita.


PENUTUP : REBUTLAH KETENANGAN YANG KEKAL DI MANA DAN BILA-BILA PUN
Sentiasa ingat kepada Allah itu, adalah ubat kepada segala kesibukan dan keserabutan yang melanda kita. Bila kita ingat kepada-Nya, maka ia akan memberi kita ketenangan yang tidak ada tandingannya.

Lihatlah para sahabat Nabi s.a.w. Ada satu peristiwa, ketika mana seorang sahabat telah dipanah semasa ia sedang solat. Tetapi, dalam keadaan telah dipanah itupun, kaki telah luka dan berdarah, ia tetap teruskan solat seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku.

Kenapa? Kerana ia telah berjumpa dengan ketenangan yang sebenar.

Mencari ketenangan daripada selain Dia, semuanya cuma bersifat sementara. Hari ini, mungkin tenang. Hari esok, kita tidak tahu apakah kita akan menghadapi hari dengan baik.

Tetapi, bila kita mencari ketenangan daripada Dia, maka kita sangat-sangat pasti, kita akan dapat menghadapi hari-hari esok dengan lebih baik kerana kita tahu, Allah sentiasa menemani kita.

Kalau hendakkan ketenangan dalam segala kesibukan yang kita ada, maka segeralah merapat kepada-Nya.

Sudahkah anda merapat kepada-Nya hari ini?

sumber : langitIlahi

No comments:

Post a Comment