Friday, August 17, 2012

Condition 1 [Kepeningan Melampau]

Bismillah.

Seriuosly. Saya sedang mengalami kepeningan dan pitam yang kerap. Diselangi dengan sakit dada. 

Kadang saya hampir jatuh. Kestabilan untuk berdiri juga semakin kurang. Saya terpaksa berpaut pada kerusi meja untuk berdiri beberapa minit. Untuk beberapa ketika saya rasa dunia berpusing, hitam, gelap. Sya juga jumpa bintang-bintang.

Doakan saya.

Resolusi yang saya dapat hasil pembacaan di internet adalah :

1- I should make a medical check up. Probably something goes wrong.

2- It may be a symptoms of thalassemia. But based on my reading, i am not listed. However, my sister nearly identified with thalassemia carrier. The results shown, her HB is only 11.02, while thalassemia is below than 11. The difference is 0.02.

3- Practice a balance diet. Salah satu punca pening adalah kurang makan atau makan tidak teratur. I guess this is the main reason. Saya malas makan. Sangat. Tapi bila makan, saya makan dengan sangat banyak melebihi kawan-kawan saya.

4- Degree of glasses might not suitable with my eyes. Mungkin jugak. 

5- Stress. Erk. I guess not. But maybe. 



Saya sebenarnya juga malas untuk buat check up. I had go for a many times. Yet, the doctors did not really give me a good explanation. Then I decided to go for swasta. But it costs hundreds. I couldn't afford it.

Jadi kalau pesakit mengalami sakit kepala, ianya tidak normal. Kalau ada doktor atau paramedic yang berkata “sakit kepala awak ini normal”, maka (dengan kemaafan) saya mengangap doktor atau paramedik ini malas untuk menerangkan apa yang sebenarnya berlaku dan mungkin dia mempunyai tahap pengetahuannya yang tidak mencukupi. (Dr. Zubaidi, 2010)

I've been tested 2 times in the lab. Diagnosed for an aneamia. First, during my secondary school. Second time in final semester in my diploma. Alhamdulillah. It is negative.


Actually. I am afraid to get any medical reports. Maka doakan saya.





#Mood 1 : Kepeningan yang melampau. Unstable.

#Mood 2 : Saya ingin belajar. Allah Maha Pemberi sebaik-baik kesakitan. Sebaik baik tempat. Hasnidar, yakinlah. Allah punya perancangan yang terbaik. Tolong yakinkan saya. I must believe. 

Rindu meja belajar.
 

No comments:

Post a Comment